Autorki i autorzy
Dorota Ogrodzka
Teksty:"Prowokacja jako edukacja. „Performowanie” w polu widzenia"
Kto:
Jestem z Warszawy. Ukończyłam kulturoznawstwo w Instytucie Kultury Polskiej UW ze specjalizacją Animacja Kultury. Jestem animatorką kultury, performerką oraz doktorantką w Zakładzie Teatru i Widowisk IKP UW.
Co:
Zajmuję się teatrem (zarówno naukowo, jak i w praktyce), a także teorią widowisk oraz niektórymi aspektami kultury wizualnej. W projektach artystycznych oraz społeczno-kulturalnych, które realizuję interesują mnie przede wszystkim pogranicza performatywności i wizualności. Współtworzę kolektyw Performeria Warszawy, działam w obszarze edukacji teatralnej, ważnym polem jest dla mnie też edukacja wizualna. Jestem związana z Teatrem Polskim w Bydgoszczy, a także Stowarzyszeniem Pedagogów Teatru. Razem z Kolektywem Terenowym i Stowarzyszeniem „Katedra Kultury” realizuję działania z pogranicza animacji, etnografii i sztuki. Jestem w sieci Latających Animatorów Kultury Towarzystwa „ę”. Piszę i publikuję – najczęściej o teatrze, kulturze współczesnej oraz o przestrzeni publicznej, która jest głównym obszarem moich badawczych i twórczych zainteresowań.
Dlaczego:
Kocham pracę z ludźmi i sztukę – to połączenie jest najlepsze. Wierzę w spotkania, które inspirują i zmieniają życie. Wierzę w to, że zaangażowanie, zadawanie pytań, twórcze działanie w życiu ma sens i pozwala odkryć potencjały – ludzi, miejsc, społeczności. Fascynuje mnie przestrzeń publiczna i to, co może się w niej wydarzyć oraz możliwości ciał i obrazów – zajmuję się po prostu tym, co mnie urzeka i robię to, co daje innym doświadczenie i refleksję.
Z kim/ dla kogo:
Młodzież, studenci, dzieci, dorośli, seniorzy. Czasem aktorzy. Pracuję warsztatowo, praktycznie, zawsze w połączeniu z refleksją, osadzeniem w kategoriach teoretycznych.
Wyzwanie:
Co to znaczy uczyć widzenia? W jakim zakresie świadomość wizualna i krytyczna postawa mogą być wynikiem procesu edukacyjnego? W jaki sposób można wykorzystywać film dokumentalny jako materiał antropologiczny, materiał dostarczający wiedzy o świecie? Co dzieje się z przestrzenią, innością, lokalnością za sprawą przemysłu turystycznego i towarzyszących mu atrybutów: folderu, aparatu fotograficznego? Na ile aparat buduje kontakt, na ile tworzy dystans? Kto jest właścicielem i twórcą narracji w badaniu etnograficznym? W jaki sposób używać aparatu i, szerzej, obrazu w pracy w społeczności lokalnej?
Linki:
www.performeria.blogspot.com
www.teatrpolski.pl
www.oburzenizbydgoszczy.blogspot.com
www.pedagodzyteatru.org
www.katedrakultury.pl
www.e.org.pl/latajacyanimatorzy
Edwin
Bendyk
Michał
Danielewicz
Anna
Desponds
Maciej
Frąckowiak
Karolina
Giedrys-Majkut
Magda
Kubecka
Paweł
Kula
Iwona
Kurz
Ruben
Diaz Lopez
Anna
Miler
Agata
Nowotny
Dorota
Ogrodzka
Edyta
Ołdak
Agnieszka
Pajączkowska
Krzysztof
Pijarski
Maria
Stafyniak
Agnieszka
Strzemińska
Magda
Szcześniak
Kamila
Szuba
Łukasz
Zaremba
Joanna
Żak
Bendyk
Michał
Danielewicz
Anna
Desponds
Maciej
Frąckowiak
Karolina
Giedrys-Majkut
Magda
Kubecka
Paweł
Kula
Iwona
Kurz
Ruben
Diaz Lopez
Anna
Miler
Agata
Nowotny
Dorota
Ogrodzka
Edyta
Ołdak
Agnieszka
Pajączkowska
Krzysztof
Pijarski
Maria
Stafyniak
Agnieszka
Strzemińska
Magda
Szcześniak
Kamila
Szuba
Łukasz
Zaremba
Joanna
Żak