Autorki i autorzy
Agata Nowotny
Pobierz Raport:
"Nauka (z) patrzenia. Seminarium Wizualne - instrukcja obsługi"
Mieszkam i pracuję w Warszawie i – od niedawna – w Poznaniu. Staram się działać w całej Polsce i kiedy tylko mam okazję chętnie jeżdżę do różnych miejscowości.
Co:
Prowadzę badania społeczne w obszarach: nowe media i technologie komunikacji, kultura wizualna, projektowanie (dizajn), badania codzienności (m.in. raport „Młodzi i media”). Specjalizuję się w badaniach jakościowych (np. etnografia) i prowadzeniu warsztatów kreatywnych. Współpracuję z Towarzystwem „ę” przy projekcie Latający Socjologowie i działaniach „Pracowni Design”. W School of Form – innowacyjnej szkole projektowania w Poznaniu – odpowiadam za program nauczania socjologii. W Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego kończę pisać doktorat o społecznej roli dizajnu. Przez kilka lat prowadziłam tam zajęcia z badań kultury popularnej i wizualnej.
Dlaczego:
Czasem jestem teoretykiem – opisuję i interpretuję, a czasem praktykiem – działam, badam, wspieram i uczę. Lubię to robić i wydaje mi się, że tylko ciągłe zmienianie perspektyw pozwala na pełniejszy obraz sytuacji. Lubię wspierać ludzi w ich działaniach i pomagać im osiągać mądre i fajne cele, jakie stawiają sobie lub instytucji. Ciekawi mnie obserwacja zmian i procesów zachodzących współcześnie.
Z kim/ dla kogo:
Pracuję ze studentami nauk społecznych i projektowania – wykładam i prowadzę zajęcia praktyczne. Praca ze studentami projektowania szczególnie wymaga świeżego spojrzenia na narzędzia edukacyjne – staram się, żeby uczyli się na własnym doświadczeniu, często wykorzystuję narzędzia wizualne (film, foto-esej, fotokast, infografiki). Pracuję z mieszkańcami społeczności lokalnych i lokalnymi aktywistami oraz instytucjami kultury – jakościowe metody badań społecznych (np. wywiady, wizyty etnograficzne, spacery badawcze etc.) mieszają się z działaniami animacyjnymi. Prowadzę warsztaty kreatywne, strategiczne, gdzie wykorzystuję różne metody pracy warsztatowej, a także narzędzia art-coachingu.
Wyzwanie:
Obszar wizualności jest tak szeroki i tak oczywisty, że często nieuświadamiany i niezauważany. Jaki status mają „fotki” zamieszczane w portalach społecznościowych, kroje liter na tablicach informacyjnych i prezentacjach, które wykorzystujemy w pracy czy szkole, layouty podręczników, z których uczą się dzieci, układ korytarzy w domu kultury czy kolory zabawek na placu zabaw? Na każdym z tych poziomów są pewne założenia, z których warto zdawać sobie sprawę z tego, po to, żeby umieć świadomie podejmować decyzje. Wyzwaniem jest także to, żeby mądrze i świadomie wykorzystywać dostęp do nowych technologii. Nie są one wystarczająco dobrze i często wykorzystywane w edukacji formalnej i nieformalnej. Ciekawią mnie bariery korzystania z nowych technologii (dlaczego ludzie nie sięgają po nie?) i możliwe sposoby uch przezwyciężania
Linki:
www.bi.gazeta.pl/im/9/7651/m7651709.pdf
www.e.org.pl/latajacyanimatorzy/?profil_s=agata-nowotny
www.design-animatornia.blogspot.com
www.zoomnadomykultury.pl
www.sof.edu.pl
www.is.uw.edu.pl
Edwin
Bendyk
Michał
Danielewicz
Anna
Desponds
Maciej
Frąckowiak
Karolina
Giedrys-Majkut
Magda
Kubecka
Paweł
Kula
Iwona
Kurz
Ruben
Diaz Lopez
Anna
Miler
Agata
Nowotny
Dorota
Ogrodzka
Edyta
Ołdak
Agnieszka
Pajączkowska
Krzysztof
Pijarski
Maria
Stafyniak
Agnieszka
Strzemińska
Magda
Szcześniak
Kamila
Szuba
Łukasz
Zaremba
Joanna
Żak
Bendyk
Michał
Danielewicz
Anna
Desponds
Maciej
Frąckowiak
Karolina
Giedrys-Majkut
Magda
Kubecka
Paweł
Kula
Iwona
Kurz
Ruben
Diaz Lopez
Anna
Miler
Agata
Nowotny
Dorota
Ogrodzka
Edyta
Ołdak
Agnieszka
Pajączkowska
Krzysztof
Pijarski
Maria
Stafyniak
Agnieszka
Strzemińska
Magda
Szcześniak
Kamila
Szuba
Łukasz
Zaremba
Joanna
Żak